Cei pe care ii criticam au devenit deja imuni. Isi apara pozitiile cu o incrancenare iesita din comun. Un lucru insa ii deranjează la culme: sa le spui adevarul in fata. Dar mai ales sa-l afle si altii. Cu cat stim mai multi ce fac ei, cu atat sunt mai vulnerabili.



-----
Duhovnic sau psiholog terapeut

Duhovnic sau psiholog terapeut

1200x1200_parintele mihail milea foto tvr Duhovnic sau psiholog terapeut
1200x1200_parintele mihail milea foto tvr
Traim intr-o lume plina de confuzie, dileme, necredinta, nesiguranta in noi insine cat si in cei din jurul nostru. Indiferent ce virsta am avea, suntem deja niste persoane pline de stres, adica nelinistite. Peste tot se promoveaza tot ce este rau, pentru a ne induce in eroare ca toata lumea este rea in sine; ca nu mai exista nici o poarta care duce la lumina si la bucurie sfinta. De multe ori pierdem sensul vietii si nu stim ce sa mai facem, unde sa mergem pentru a ne gasi linistea interioara atit de necesara, in orice domeniu am fi. Atunci cand avem astfel de probleme sufletesti si de familie, suntem pusi in dilema: unde sa alergam mai degraba, la un preot duhovnic sau la un psiholog terapeut? Cui sa spunem durerile si starea noastra de adinca tristete si deznadejde? Ce trebuie sa facem in astfel de cazuri? Imediat apar tot felul de propuneri venite de la cei din jur: du-l degraba la un psiholog, la un cabinet de consiliere psihologica; adreseaza-te la un psiho - terapeut. Altii zic asa: mergi prin babe, ai descantece, farmece facute si ele au puterea sa ti le desfaca pen­tru a-ti gasi linistea. Insa, foarte putini dintre cei aflati in jurul nostru ne indeamna sa alergam imediat in astfel de cazuri la Biserica, pentru a cauta un preot duhovnic. De-a lungul vremii, prin toata mass-media si prin programele scolare s-a creat o mare confuzie intre notiunea de suflet si cea de psihic; doua lumi diferite, pe care nu trebuie sa le amestecam. De asemenea, se uita un mare adevar verificat de mii de ani: omul este format din trup si suflet, care impreuna formeaza persoana umana. intre ele exista o mare legatura fiintiala. Nu poate fi neglijata aceasta realitate. Atunci cind avem proble­me cu trupul, ele se rasfring imediat asupra sufle­tu­lui din noi, si invers, cind sintem asaltati de tot felul de stari sufletesti ciudate, trupul nostru sufera. Exista aceasta tendinta exclusi­vista, ca sa se ocupe numai de suflet sau numai de trupul omului.Au existat multe cazuri medicale cind o persoana operata foarte bine a fost externata acasa si totusi sa nu aiba o stare de liniste interioara, deoarece avea si probleme psihice. Este mare nevoie sa avem o viziune completa asupra omului: o viziune integralista, unitara, holista, potrivit careia vindecarea completa a omului consta in tratarea simultana atit a trupului cit si a sufletului lui. La ora actuala exista mai multe probleme psihice decit cele legate de trupul omului si este mare nevoie de tratarea acestor probleme psihice. Cine trebuie sa o faca eficient si profesional in acelasi timp? Din punct de vedere religios, sufletul este partea din interiorul omului numita biblic chipul lui Dumnezeu sau scinteia divina, care ne lumineaza sensul vietii noastre pe pamint. Sufletul este o esenta de sine statatoare, creat de Dumnezeu si care dupa moartea omului isi continua existenta sa in mod rational, sentimental si este inzestrat cu vointa. Aceasta unire fiintiala dintre ratiune, sentiment si vointa formeaza sufletul omului. Duhul omului este partea cea mai profunda a sufletului, cea care are puterea harica sa intre in legatura directa si personala cu Dumnezeu, care si El este Persoana. Religia inseamna legatura vie dintre om si Dumnezeu. Psihicul este partea de la suprafata cu care omul intra in contact cu trupul si cu realitatile vietii omului in trup. Psihologia se ocupa cu stiinta mintii, a gindirii, a comportamentului uman, cu explicarea fenomenelor psihice. Psihologia a devenit stiinta independenta de alte discipline in anul 1879, prin infiintarea, la Leipzig, de catre savantul german Wilhelm Wundt, a primului la­borator de psihologie. Psihologia nu se ocupa cu sufletul in sine asa cum il concepe Biserica, ci ea are o gindire materialista despre suflet, afirmind ca este rezultatul gindirii creierului etc. Mitropolitul grec Nogpaktos Ierotheos Vlachos a scris studiul Psihoterapia ortodoxa, din care reies clar aceste mari diferente de tratare a sufletului din punct de vedere stiintific, materialist si din punct de vedere bisericesc, duhovnicesc.La nivelul psihicului se manifesta bolile adinci ale sufletului nostru. Ca sa vindecam psihicul omului, trebuie sa vindecam sufletul omului. Este foarte trist ca noi raminem doar la suprafata si neglijam esentialul, care este adincul fiintei umane numit sufletul omului. Tratarea psihicului si neglijarea sufletului este ca si in medicina cind vrem sa tratam o boala de cancer si ne oprim doar la ameliora­rea durerii fizice, a sufe­rintei.Atunci cind eliminam durerea unui om bolnav de cancer, el se simte bine pe moment, are o stare excelenta si crede ca s-a vindecat. insa s-a constatat ca, in aceasta stare de confort, cancerul continua la interior sa lucreze, adica sa inainteze si omul se trezeste intr-o faza finala de metastaza, deoarece nu s-a vindecat din interior cancerul omului. Tot la fel, o persoana cu probleme psihice care se trateaza la un psiholog se va simti bine o vreme, dar va constata ca adevaratele probleme ale sufletului din ea nu au fost deloc vindecate si ca ele recidiveaza, aducindu-l la o stare de acuta deznadejde pina la suicid, adica sinucidere. Ca sa vindeci bine sufle­tul omului, trebuie mai intii curatat sufletul din om. Aceasta lucrare de vindecare a sufletului o poate face doar preotul duhovnic, prin Biserica.Tratamentele psihice sint doar de suprafata, de moment, de anestezie, si nu de vindecare profunda a omului. Un psiholog te asculta, ii poti spune toate starile sufletesti, nemultumirile interioare, fie de familie sau de profesie. Poti spune psihologului tot esecul vietii personale pina la acel moment, ii poti spune chiar si unele pacate facute care de fapt sint adevaratul izvor al bolilor psihice. Psihologul te asculta in liniste, iti vorbeste frumos, te compatimeste, dar nu-ti poate ierta pacatele savirsite si nu-ti poate transmite de sus, de la Dumnezeu, harul iertarii. Aici este marea problema. Atunci cind mergem la preotul duhovnic sintem tratati ca o fiinta completa: trup si suflet. Toate slujbele bisericesti se adreseaza simultan sufletului dar si trupului omenesc. De exemplu, la slujba maslului se citesc rugaciuni pentru vindecarea sufletului bolnav si se unge trupul bolnavului cu untde­lemn sfintit. Preotul citeste o rugaciune pentru linistirea sufletului si apoi te stropeste pe trup cu aghiasma, adica apa sfintita prin puterea Duhului Sfint care se revarsa in Biserica si prin Biserica.Duhovnicul are aceasta mare putere de la Dumnezeu ca sa scoata raul din noi prin iertarea pacatelor, care de fapt este o lucrare sfinta a lui Dumnezeu savirsita prin preotul duhovnic. Pacatele din noi formeaza o mare mizerie sufleteasca, o stare de nfectie uneori insuportabila pentru noi insine, fapt ce ne creeaza o stare de neliniste continua.Atunci cand mergem la un psihoterapeut cu diferite probleme si boli psihice, psihologul se straduieste sa caute prin gunoaiele sufle­tului din noi tot felul de conexiuni, stari, infectii morale-psihice, le analizeaza pe rind, separate si apoi intocmeste o fisa de observatie psihologica si trage niste concluzii si citeva recomandari psihice: sa asculti o anumita muzica, sa faci anumite plimbari, sa vizionezi anumite emisiuni de la televizor, sa citesti anumite carti, sa bei anumite ceaiuri etc. La aceasta se reduce munca unui psihoterapeut. Preotul duhovnic scoate raul din radacina printr-o profunda spovedanie si prin transmiterea harului iertarii totale de la Dumnezeu. Duhovnicul ne da un canon dupa spovedanie nu ca pedeapsa pentru pacatele savirsite, ci ca mijloc de vindecare grabnica si eficienta a sufletului din noi. Pacatele nu se platesc cu bani si preotul duhovnic nu cere bani de la persoana care se spovedeste. Duhovnicul daruieste gratis harul iertarii, pentru ca tot gratis l-a primit de la Dumnezeu. (va urma)

Comentarii

- Dacă acționezi cu maturitate și considerație pentru alți utilizatori, ar trebui să nu ai nici o problemă.
- Nu fi neplăcut! Demonstrează și împărtășește informațiile, înțelepciunea și umorul pe care știm că le posezi.
- Ia o parte din responsabilitatea pentru calitatea convorbirilor în care ești participant.

Vă mulțumim!


2020
2019
martie (3)
2018
martie (3)
mai (2)
2017
martie (6)
2016
martie (141)
aprilie (64)
mai (44)
iunie (36)
iulie (30)
august (35)
2015
martie (110)
aprilie (46)
mai (38)
iunie (65)
iulie (68)
august (69)
octombrie (116)
2014
februarie (141)
martie (102)
aprilie (72)
mai (105)
iunie (94)
iulie (50)
august (63)
2013
martie (102)
aprilie (115)
mai (88)
iunie (65)
iulie (80)
august (129)
octombrie (147)
noiembrie (132)
2012
ianuarie (149)
martie (53)
aprilie (33)
mai (40)
iunie (30)
iulie (17)
august (19)
2011
decembrie (154)
2009
ianuarie (547)
februarie (649)
martie (361)
aprilie (308)
mai (243)
iunie (362)
iulie (256)
august (170)
octombrie (150)
2008
iulie (1)
august (10)
decembrie (174)
0000