Cei pe care ii criticam au devenit deja imuni. Isi apara pozitiile cu o incrancenare iesita din comun. Un lucru insa ii deranjează la culme: sa le spui adevarul in fata. Dar mai ales sa-l afle si altii. Cu cat stim mai multi ce fac ei, cu atat sunt mai vulnerabili.



-----
Ion Cristoiu: Interviu

Ion Cristoiu: Interviu

Ion Cristoiu, scriitor de proza satirica, si-a facut un obicei sa citeasca ziarele mondene. De ce? Fiindca se amuza pe seama starletelor. In opinia sa, Romania e in tranzitie de vreo 200 de ani, iar asta duce la paradoxuri care fac o tara geniala a faptelor comice.

In Cristoiu,,La noi, vedetele nu exista din punct de vedere al valorii, dar cauta sa se prezinte ca niste personaje exceptionale "!


Ati spus ca dimineata incepeti sa cititi ziarele cu cele mondene, fiindca va amuza. Ce anume va amuza?

Comicul se naste din contrastul intre ce este omul si ce vrea el sa para. In cazul acestor starlete, ele nu exista din punct de ve­de­re al valo­rii, dar cauta sa se prezinte ca niste personaje de excep­tie, iar presa de mondenitati cade in aceasta capcana. Tot ce se intampla cu marea majoritate a asa-ziselor vedete din showbiz este o copiere a unor farafastacuri din alte par­ti. In lumea civilizata, presa se intereseaza de viata privata a unor mari personalitati ale lu­mii muzicale, de exemplu. E interesanta viata Ma­donnei, a lui Michael Jackson, a Beatles-ilor, pentru ca ei fac ceva. La noi, vedetele nu fac nimic.

Va distreaza mai mult femeile decat barbatii.

Si Caragiale a fost amuzat in principal de femei. Si asta dintr-un simplu motiv: femeile sunt mult mai generatoare de comic decat barbatii. Stiu ca o sa zambiti si o sa ma intrebati de ce. Deoarece femeile isi tradeaza mult mai usor slabiciunile, barbatii sunt mai calculati. Iar, in cazul lui Caragiale, slabiciunile, viciile tranzitiei din acea perioada se regaseau mult mai bine la femei. Ele sunt mult mai tentate de a imita. Ele imprumutau moda politica, limbajul politic. Era clar ca Mita Baston spunea ca-i republicana, pentru ca dadea bine.

Intr-o proza de a mea, chiar am acest element de moda la sotia unui prim-ministru. Aceasta facea parte dintr-un centru de femei de demnitari, dar si de vedete si la o saptamana fiecare era lovita de cate o moda: moda echitatiei, de exemplu. Moda care n-avea nici o legatura cu ele, la origine fiind vanzatoare la aprozar sau taxatoare de tramvai, dar acum devenisera doamne de demnitar, la fel ca divele noastre care vin dintr-o mahala cu privata in curte sau in gradina si care, cand ajung la Bucuresti, se dau parizience.

Asadar, una dintre aceste neveste simte ne­voia sa se ocupe singura de bucatarie si sa-si usuce singura parul. Partea comica vine din faptul ca sotia premierului avea si ea un asemenea uscator, prevazut insa cu un dispozitiv care scotea un jet ce ii sti­mula erotismul. Sigur, cu consecinte ca­tas­tro­fale pentru un premier care numai pentru momente erotice nu mai avea timp.

Am dat un exemplu, daca va uitati la vedetele din show-biz sau la amantele de oameni de afaceri, veti constata aceasta idiotenie de a imita o alta lume.

Spuneti ca in comunism nu era asa.

Nu era asa dintr-un simplu motiv: nu te lasa Ceausescu, deoarece toate sotiile de demnitar trebuia sa fie mai urate si mai prost ingrijite de­cat Elena Ceausescu, iar cantaretele si jurnalis­tele sa respecte codul eticii si echitatii socialiste.

Lumea politica se aseamana cu cea din showbiz?

Mai ales nevestele de politicieni si politicie­ne­le. Iar veti spune ca sunt misogin! Cum adica sa te duci tu, multimiliardara, sa speli pode­le­le? Catavencu, va spun, e om serios, nu e de­magog. Noi radem de el ca tinea o cuvantare si vor­bea de tarisoara? Pai exista in Caragiale vre­un politician, vreo doamna cu posete de zeci de mii de euro care sa se duca sa spele po­dele? Comicul vine din demagogia electorala!

Caragiale, spuneati, ar fi capatat recunoastere inter­nationala daca Elena Udrea ar fi trait in vremea lui. Nici Caragiale nu a putut sa inventeze asa ceva! Sa crosetezi la televizor. Nu-l jigniti mai degraba pe Caragiale?

Nu, pentru ca exista anumite fapte comice ale realitatii pe care nimeni nu poate sa le inventeze. Eu sunt fericit ca traiesc intr-o Romanie plina de comic involuntar, e interesanta, din nefericire e interesanta pe spatele nostru; alte generatii poate vor prinde o Romanie serioasa ca Olanda si va fi plictisitoare. Nici o sclipire de geniu in materie de satira – hai sa-l luam, de pilda, pe Gogol – nu putea sa nascoceasca un moment in care un moderator de televiziune numit Dan Diaco­nescu a luat un interviu, in direct, cu seriozitate, duhului unei moarte! Dar el nu glumea! Oricat de satirica ar fi fost mintea lui Caragiale, nu putea sa nascoceasca asa ceva!

Dar lumea presei? Nu vi se pare ca jurnalistii isi cauta victime usoare din show-biz, le critica pentru ca, prin comparatie, sa iasa ei buni si frumosi?

Lumea presei e plicticoasa, desi in cartea mea si ea e subiect de satira. De exemplu, intr-o proza, in timpul unei emisiuni in direct moare unul dintre invitati si marea problema a celor care faceau emisiunea, in timp ce omul era mort, era faptul ca posturile concurente spuneau ca e o inventie, ca e regie.

Asa ca se gandeau sa-l aduca din nou in direct ca sa demonstreze ca e real. Asadar erau preocupati de rating, nu erau preocupati ca a murit un om. Apar in proza mea si aplaudacii, care pe mine ma amuza de moarte. Stiti ca unii dintre ei trec de la o emisiune la alta. Pe aceiasi i-am intalnit si la un talk-show de divertisment chiar desucheat si la o emisiune serioasa la TVR.

Ce e mai rau sa fii: starleta sau fatuca?

E mult mai rau sa fii starleta, pentru ca asta presupune o toap­ta enervanta. Fatuca e o fetiscana in stare sa starneasca o mila du­ioasa. Starletele nu fac nimic. Ce ma intereseaza ca Ma­­ria Marinescu mananca inghetata sau ca si-a luat pantofi noi?

Publicul citeste insa, altfel nu ar mai fi nici ele!


Publicul e foarte interesant. De fiecare daca cand am mers cu trenul am ramas uimit sa vad niste tinere, sa nu le spun fatuce, saracacios im­bra­cate, chiar jerpelite, mergand spre Mol­do­va, adica sursa mea de fetiscane jerpelite, care citeau aceste magazine cu deosebita in­can­tare si emotie despre viata personala a Monicai Columbeanu. Imaginati-va comicul! Intr-un compartiment de tren niste fe­mei de treaba, cu sacose din carpa din care ies painile si morcovii, se uita la nis­te poze care nu le starnesc revolta. Le place. Sunt incantate ca personajele lor preferate si-au mai cumparat niste sandale. Nu sunt fete procopsite, mor de foame, dar isi dau banii in gara sa-l vada pe Gigi Becali rasturnat intr-un fotoliu.

Are legatura cu tranzitia povestea asta?

Are legatura cu o societate neasezata. Noi traim in tranzitie de vreo 200 de ani. Asta duce la aceste paradoxuri care fac o Ro­ma­nia ma­noa­­sa, geniala a faptelor comice. Daca ma gan­desc bine, acest fenomen e interesant. Daca ai mer­ge pe autostrada in Germania, ce plicti­seala! Ia sa mergi pe sosea in Romania, e pasio­nant! Numai peste cati imbecili poti sa dai.

Pe dumneavoastra va plictisesc calitatile, bag de seama!

Si in Caragiale, lumea de mahala imita lumea inalta. Acum insa avem lumea din mahalaua numita Romania, care imita centrul numit Paris sau Londra.
Ni se trage din complexe?

E un complex de provincial la nivelul intregii tari, a intregii societati fata de tot ce apare in Vest. Tineti minte prostia aia cu Fidel Castro care are 30.000 de femei? Am regasit acolo tipul tabloidelor din Romania. Eu sunt doctor in Fidel Castro si nu am gasit nicaieri ca ar avea macar o suta de femei. Sau prostia din Time cu Ceausescu "decadent". Strainii care vin sa scrie despre Romania nu cred ca se deosebesc prea mult de gugustiucii nostri care, la fel, nu se documenteaza. De ce sa fim complexati? Si ei sunt amatori de lucruri senzationaliste, sunt corupti, dar mai subtil.

Avem mai multe tabloide decat ar trebui?

Sunt prea multe pentru un showbiz atat de sarac. Ar fi interesant de discutat insa faptul ca domnul Patriciu a cumparat tabloidul Blik de la Ringier din Ucraina, pentru ca nu a mers. In Ucraina, aceeasi formula cu Simona Sensual a lor, cu Alina Plugaru a lor a dat faliment. De ce a dat faliment in Ucraina? Pentru ca aceste tabloide ale Ringier sunt peste tot la fel, m-am uitat si la Praga. De ce la rusi nu merge?

Probabil ca sunt un popor de oameni seriosi. Se tabloidizeaza si emisiunile? "Sinteza zilei" e un tabloid?

Nu, tabloid e OTV. Si la Antene sunt emisiuni-tabloid. "Sinteza zilei" are elemente de pitoresc. Aici e ceva important: noi pana si la tabloide suntem prosti, pentru ca noi avem tabloidele soft. Tabloidele noastre nu sunt tabloide hard, ca-n Anglia, sa faca dezvaluiri scandaloase, dure, urmare a unor investigatii. La noi suna fatuca de la tabloid la starleta sau, invers, starleta suna: "Scrieti si despre mine ceva. Ca imi place sa fac ciorba de burta". Si aia scrie. Dar nu e stire.

Comentarii

- Dacă acționezi cu maturitate și considerație pentru alți utilizatori, ar trebui să nu ai nici o problemă.
- Nu fi neplăcut! Demonstrează și împărtășește informațiile, înțelepciunea și umorul pe care știm că le posezi.
- Ia o parte din responsabilitatea pentru calitatea convorbirilor în care ești participant.

Vă mulțumim!


2018
martie (3)
mai (2)
2017
martie (6)
2016
martie (141)
aprilie (64)
mai (44)
iunie (36)
iulie (30)
august (35)
2015
martie (110)
aprilie (46)
mai (38)
iunie (65)
iulie (68)
august (69)
octombrie (116)
2014
februarie (141)
martie (102)
aprilie (72)
mai (105)
iunie (94)
iulie (50)
august (63)
2013
martie (102)
aprilie (115)
mai (88)
iunie (65)
iulie (80)
august (129)
octombrie (147)
noiembrie (132)
2012
ianuarie (149)
martie (53)
aprilie (33)
mai (40)
iunie (30)
iulie (17)
august (19)
2011
decembrie (154)
2009
ianuarie (547)
februarie (649)
martie (361)
aprilie (308)
mai (243)
iunie (362)
iulie (256)
august (170)
octombrie (150)
2008
iulie (1)
august (10)
decembrie (174)
0000