Cei pe care ii criticam au devenit deja imuni. Isi apara pozitiile cu o incrancenare iesita din comun. Un lucru insa ii deranjează la culme: sa le spui adevarul in fata. Dar mai ales sa-l afle si altii. Cu cat stim mai multi ce fac ei, cu atat sunt mai vulnerabili.



-----
Mihai Plesa, un elev de 16 ani, olimpic la Religie, ii explica unui ateu CE ESTE DUMNEZEU: Pot dovedi absolut pe orice cale ca Dumnezeu exista

Mihai Plesa, un elev de 16 ani, olimpic la Religie, ii explica unui ateu CE ESTE DUMNEZEU: Pot dovedi absolut pe orice cale ca Dumnezeu exista

sm9 4992 Mihai Plesa, un elev de 16 ani, olimpic la Religie, ii explica unui ateu CE ESTE DUMNEZEU: Pot dovedi absolut pe orice cale ca Dumnezeu exista
sm9 4992
Cu totii am auzit sau am cunoscut olimpici la matematica, fizica sau informatica. Exista insa si olimpici la Religie, iar Mihai Plesa, un elev de 16 ani originar din Prahova, este unul dintre ei. Obisnuiti cu manifestari si comportamente de multe ori aberante ale celor care se declara credinciosi, normalitatea si, in acelasi timp, maturitatea de care da dovada prin raspunsurile la intrebari precum “Ce este Dumnezeu?” sau “Ce este credinta?” sunt o surpriza placuta. Pentru adolescentul olimpic care merge la biserica regulat si citeste carti religioase zilnic, credinta este o alternativa de viata, un set de principii, iar Dumnezeu, fiinta prin care el creeaza o legatura intre el si lume. Sustine ca poate demonstra ca Dumnezeu exista cu argumente de orice fel, dar spune ca in aceasta experienta este nevoie de ceva mai mult decat logica si ratiune. Mihai este elev al Seminarului Teologic Ortodox din Bucuresti, unde l-am si intalnit, insotit de directorul institutiei pentru ca este minor. Prezenta preotului a fost insa de scurta durata pentru ca Mihai a vrut sa dea acest interviu singur. Este olimpic national si la greaca veche, iar printre pasiunile lui se numara si istoria si sahul. Drumul spre biserica i l-a aratat bunica sa, in copilarie, iar cel spre credinta si Dumnezeu, i l-a deschis figura vie a parintelui pe care l-a intalnit acolo. Apoi l-a cautat pe Dumnezeu si in carti, iar acum stie ca a crede inseamna a gasi un mod de a trai dupa un set de principii, un drum care i se ofera si bogatului si saracului. Defineste ortodoxia ca pe o religie a libertatii, iar pe Dumnezeu il vede ca legatura care se creeaza intre el si lume, o legatura care dincolo de argumente are nevoie de o “sclipire”. gandul.info: Exista doua extreme in societatea noastra: pe de o parte, sunt cei care nu cred in Dumnezeu - ateii. Pe de alta parte, sunt superstitiosii, credinciosii devotati, care merg la moaste, la toate procesiunile religioase. Ce este in opinia ta credinta? Credinta in Dumnezeu nu inseamna superstitie, dar nu inseamna nici habotnicie. Fiecare om este liber sa aleaga ceea ce el doreste. Religia nu vine sa ingradeasca omul cu nimic, nu vine sa-l lege de reguli si de tipare si sa-i spuna: doar pe calea asta mergi. Ortodoxia, care e atat de plina de frumusete, vine doar ca sa ofere o alternativa de viata, vine sa arate ca viata se poate cladi si pe principii sanatoase. Cum ar fi? Cum ar fi bautura. Multi oameni beau foarte mult. Bautura nu este rea, rea este intrebuintarea ei. La fel tutunul, la fel drogurile, la fel abuzul de sexualitate, la fel ca lipsa de rabdare, ca dezorganizarea din viata. Vorbesti despre intrebuintarea drogurilor, in sensul ca unele pot fi folosite in scopuri medicale... Da, unele sunt folosite in scopuri medicale, iar altii le folosesc in scopuri proaste. Cand omul cauta o intrebuintare rea acelui lucru, deja lucrurile se denatureaza si aici vine crestinismul care deschide un alt plan. Nu vine sa indoctrineze, nu face prozelitism. Un om care e adevarat crestin ortodox nu e un om obtuz, un om confuz, ingradit de canoane, de chestii abstracte care nu au nicio legatura cu viata de zi cu zi. Crestinismul are acel ceva pentru toata lumea, fie un om simplu, fie un om bogat. Daruieste sfaturi pentru a petrece o viata buna, fara sa ingradeasca libertatea omului. Daca este crestin, asta nu inseamna ca omul inceteaza sa fie rational sau sa-si descopere universul identitar, sau nu inseamna ca extirpa cultura lumeasca. Nu inseamna acest lucru nici pe departe. Dar ce inseamna? Ca omul este liber sa aleaga ceea ce doreste. Ortodoxia nu vine sa ingradeasca, doar ofera o alta optiune pentru a petrece viata. Cea de aici si cea de dincolo. Cum explica un adolescent de 16 ani pe Dumnezeu unui om matur care nu crede in Dumnezeu? Un adolescent de 16 ani din ziua de azi este un pic strain de Dumnezeu. Depinde foarte mult de mediul in care a crescut, de educatia pe care a primit-o si de mediul pe care il frecventeza. in general, cea mai mare parte din copii se gandesc la Dumnezeu ca la un tata, un tata bun, iubitor. Se gandesc la acea persoana care ne iubeste, care ne vegheaza si are grija ca toate faptele noastre sa se indrepte spre bine, sa se deruleze in iubire, in dragoste. Unui om matur i-as spune ca e foarte bine ca nu crede, dar ca eu cred, deoarece lucrurile din lume si lucrurile care se intampla in interiorul nostru arata ca exista Dumnezeu. Si mai mult de atat, i-as spune ca Dumnezeu este o fiinta personala care ne iubeste extrem de mult. Eu personal, asa il pot explica pe Dumnezeu: ca o fiinta personala prin care eu creez o legatura intre mine si lumea divina. Eu am argumente de orice fel, istorice, filosofice, rationale. Pot dovedi absolut pe orice cale ca Dumnezeu exista, dar asta ramane la nivel teoretic. Schimbarea trebuie sa vina insa din interior. Daca schimbarea nu vine din interior, oricate argumente as avea eu in sprijinul existentei lui Dumnezeu ar fi degeaba. Despre schimbarea din interior auzim peste tot, de la psihologi pana la trainerii de dezvoltare personala. Cum ar trebui sa se petreaca schimbarea asta? Omul, prin diferite lucruri care se intampla in viata lui, isi da seama ca tot ce se intampla aici pe pamant e trecator, e desertaciune, cum spune in Sfintele Scripturi. Omul trebuie sa ajunga la aceasta cunoastere ca viata de aici se termina odata si odata, ca e finita si ca obligatoriu trebuie sa existe ceva dupa. De ce obligatoriu? Sunt unii oameni care spun ca aici se termina totul. Acum ma gandesc pur si simplu la demnitatea mea de om, ca sunt creat de Dumnezeu sau de cine voi fi creat, sau ca sunt creat doar de parintii mei si atat. Dupa aceea ma gandesc la ordinea lucrurilor, ca nu e firesc sa se intample asa. Nu e firesc ca omul sa traiasca o perioada de timp, mai mult sau mai putin fericit. Cat poate sa traiasca? in medie 70 de ani. Si dupa aceea lucrurile sa ramana asa, suspendate in aer. in niciun caz nu pot ramane asa, suspendate in aer. Dar unui copil cum i-ai explica ca exista Dumnezeu? Cum va spuneam, ca sa convingi un om ca Dumnezeu exista trebuie sa se intample in interiorul lui acea sclipire. Cautarea lui Dumnezeu o avem toti, tendinta catre Dumnezeu o avem toti, dar trebuie sa se declanseze acea trezire pentru a incepe sa-l cautam pe Dumnezeu. Dar unui batran ce i-ai spune despre Dumnezeu? Cred ca m-as folosi foarte mult de experienta lui de viata si i-as arata exact momentele in care Dumnezeu a intervenit in viata lui fara ca el sa-si dea seama. Si i-as arata armonia lucrurilor, desfasurarea lucrurilor, toate cauzele unor lucruri care duc la dovedirea existentei lui Dumnezeu. Tu cum l-ai gasit pe Dumnezeu? Eu de mic am fost dus la biserica de bunica mea. Nici eu nu credeam in Dumnezeu, dar ma duceam pentru ca-mi placea la biserica si mi-a ramas in minte imaginea vie a parintelui, cum predica pe Hristos. Si atunci mi-am dat seama ca e imposibil ca un anume Hristos, care se spune ca e Dumnezeu, sa adune in jurul lui atata lume. E imposibil ca el, ca persoana, sa creeze ceea ce este astazi. De existenta lui istorica nu ma indoiam, ma indoiam cum poate face el ca astazi invatatura lui sa fie raspandita in toata lumea, si ca sunt lacasuri de inchinare la tot locul si mai ales ca oamenii si-au dat viata tocmai pentru el de 2000 de ani incoace. Atunci s-a petrecut asa ceva in mine care m-a facut sa-l caut, sa vad cine e si ce vrea de la mine. Am ascultat predicile parintelui, am mai luat si cate o carte, am mers la slujba si am inceput sa citesc din Vietile Sfintilor Parinti - oamenii care si-au dedicat viata lor lui Hristos. Am vrut sa vad ce au scris oamenii aia, care sunt crezuti ca aveau ochelari de cal, care vedeau numai inainte, numai la Hristos si atata. Mi-am dat seama ca ei descriau niste lucruri, niste fenomene, care culmea erau cat se poate de reale si cele ce spuneau in cartile respective era de fapt realitatea la care am ajuns uitandu-ma la viata altor oameni. Asa mi-am dat seama ca exista Dumnezeu, ca totul e pus in ordine. Realitatea asta e dura uneori. De ce crezi ca lasa Dumnezeu sa aiba loc razboaiele, foamete, ororile de pe lumea asta? Eu am doua pareri despre acest lucru. Pe de o parte, m-am convins ca Dumnezeu este bun, este iubire, ca este dragoste. Si m-am gandit si eu ca cineva care este iubire nu poate sa lase sa se petreaca astfel de fenomene, astfel de lucruri. Si atunci m-am gandit ca tocmai aici intervine vointa omului, liberul arbitru. Tocmai ce spuneam, Dumnezeu a venit si i-a spus omului care este rostul lui, i-a oferit o alternativa la viata lui. Daca el a urmat-o, lucrurile au decurs in mod benefic. Daca nu, se intampla toate faptele rele. Toata rautatea din lume este lipsa lui Dumnezeu din sufletele oamenilor. Oamenii se indeparteaza de Dumnezeu, nu mai cred, si atunci daca te desparti de iubire nu mai poti face fapte de iubire, oricat de bune ar parea ele. Asa se explica raul - absenta binelui, absenta lui Dumnezeu. Cum ti-l inchipui tu pe Dumnezeu? Ideea de Dumnezeu este foarte complexa. Eu il percep ca pe un duh, o fiinta personala. Eu cred ca Dumnezeu este unul singur pentru orice religie, fie ca eu ii zic Allah, Budha, Dumnezeu. El ramane unul si acelasi. Parintele Paisie Aghioritul spunea ca Dumnezeu este unul singur, dar unii stau in casa si altii ratacesc pe afara. Cum ar trebui gasit Dumnezeu de ceilalti oameni? Ca sa intram in legatura cu Dumnezeu cred ca trebuie sa-l cunoastem. Cea mai la indemana cunoastere este cea existentiala, prin evenimentele care se intampla in propria viata. De exemplu, omul are un accident de masina si in ultima secunda scapa. Atunci zice ca uite ca Dumnezeu m-a ajutat. In privinta religiei din scoli sunt acum doua tabere: una care pledeaza pentru scoaterea orei de religie si alta care vrea ca religia sa ramana in programa scolara. Ca olimpic la religie, ce le-ai raspunde ambelor parti? In primul rand, cred ca e normal sa existe o tensiune intre cei care vor religia si cei care nu o vor. Religia are ceva in plus fata de toate celelalte materii – biologie, geografie, matematica, istorie. Difera de aceste materii prin faptul ca tine de o optiune intima, de o optiune privata a omului, de propriile lui crezuri si convingeri. Un om daca nu crede, nu poate fi obligat sa faca lucrul acesta. Organizatiile care vor sa scoata religia din scoli au venit cu diferite argumente ca elevii sunt traumatizati la orele de religie pentru ca anumiti profesori ii ameninta cu chinurile Iadului. De fapt, aici intervine lipsa de experienta a unor profesori de religie, proasta lor pregatire. De fapt, acestor profesori le lipseste vocatia, ei nu-si fac treaba. La ora de religie lucrurile nu se pot intampla ca la orice materie obisnuita. Ora de religie este ora de educatie religioasa, depinde de profesor. Daca ar fi sa iei o decizie privind religia in scoli care ar fi? Eu cred ca orice copil la varsta mica are nevoie de educatie religioasa. Cand este mic, copilul nu stie ce e bine si ce e rau. Educatia primita la varste mici ramane pe parcursul intregii vieti. Or, daca de mic copilul a fost modelat intr-un mod nu tocmai bun, atunci el si la maturitate nu va fi un om tocmai bun. Daca profesorul de religie isi face treaba cu adevarat bine el contribuie la educatia acelui copil. in mare parte, copiii nu se simt obligati sa stea la orele de religie. La mine la scoala de exemplu, din clasa intai pana intr-a opta, copiii erau dornici sa afle mai mult la orice tema de religie, puneau tot timpul intrebari. O alta problema sunt manualele de religie care, pe langa faptul ca au greseli, contin si pedepse, cum ar fi ca daca treci strada printr-un loc nepermis vei merge in Iad. in aceste conditii, cum crezi ca ar trebui predata religia? Daca manuale ar fi schimbate, intr-adevar contin unele chestii chiar stupide, fara niciun temei biblic, atunci lucrurile s-ar rezolva. Pe de alta parte, mai e si problema profesorilor. Adica ceea ce spune profesorul, ceea ce face. Aici cred ca este problema. Copilul vede daca profesorul lui il traieste pe Hristos. Se simte cand un profesor crede ceea ce spune si cand profesorul e doar un angajat care vine sa-si ia faca norma, sa semneze condica, apoi si-a luat banii si a plecat. Pe de alta parte, cei care vor sa scoata religia din scoli pleaca cu o preconceptie. Ei nu vor sa vada daca e bine sau nu. Asta presupune ceva munca. Ar trebui sa faci o cercetare foarte ampla ca sa ajungi intr-un final la un raspuns. Exista o propunere din partea unor profesori care spun ca religia ar trebui inlocuita de etica, sau cel putin sa fie alternativa pentru cei care nu vor sa participe la ora de religie. Chiar daca sunt teolog si as putea fi subiectiv, eu cred ca ora de religia vine sa-l invete pe om sa fie bun, sa fie un om moral. Ce e rau daca eu vreau sa te conving sa nu te mai enervezi, sa nu mai fii dezorganizat, sa fii un om la locul lui, sa nu mai pierzi timpul in discutii nefolositoare ca nu-ti aduc niciun fel de dezvoltare? Etica mi se pare un lucru bun. Cunoasterea tuturor oamenilor, fie ei laici, fie ecleziasti, e binevenita. Chiar sfintii mari ai bisericii cunosteau foarte bine filosofia. Atata timp cat ora de religie sau ora de etica te invata sa fii un om moral, un om bun, eu cred ca este binevenita. Ce parere ai despre relatia dintre religie si stiinta? Raportul dintre stiinta si religie poate fi privit din doua puncte de vedere: benefic sau distrugator. Stiinta poate veni in ajutorul religiei prin tot ce se descopera. Oamenii care merg la biserica regulat au doar doi la suta sanse sa se imbolnaveasca de o boala grava. Foarte multe descoperiri stiintifice vin sa afirme adevarurile teologice. De exemplul postul este bun pentru sanatate. Pe de alta parte, stiinta poate veni si impotriva religiei. Sunt oameni de stiinta care vor sa arate ca adevarurile biblice nu au temei. Ce parere ai despre procesiunile cu moastele la care mii se oameni stau ore in sir, se inghesuie sa ajunga in fata, lesina? Religia este legatura libera si constienta a omului cu Dumnezeu. Ea se traduce prin o parte dogmatica - de invatatura, o parte de credinta si o parte de cult- manifestare exterioara. Or, sfintii care au sfinte moaste au ajuns sa aiba sfinte moaste prin credinta lor in Hristos. in mod normal, trupul putrezeste. Dar tocmai aici intervine anomalia, ca trupurile acestor oameni care au crezut in Hristos raman intregi. Sunt usoare si miros a mir, nu se strica. Asupra lor nu actioneaza factorii fizici ca sa se strice. La Sf Iacob Prozevitul trupul a ramas intact se vad si firicele de par de pe maini. Daca Dumnezeu nu voia sa se intample asta cu acel trup nu se intampla. Eu percep neputrezirea trupului ca un dar pe care Dumnezeu l-a dat acelui om care a crezut in invatatura lui si i-a ajutat si pe altii sa devina mai buni.

Comentarii

- Dacă acționezi cu maturitate și considerație pentru alți utilizatori, ar trebui să nu ai nici o problemă.
- Nu fi neplăcut! Demonstrează și împărtășește informațiile, înțelepciunea și umorul pe care știm că le posezi.
- Ia o parte din responsabilitatea pentru calitatea convorbirilor în care ești participant.

Vă mulțumim!


2019
martie (3)
2018
martie (3)
mai (2)
2017
martie (6)
2016
martie (141)
aprilie (64)
mai (44)
iunie (36)
iulie (30)
august (35)
2015
martie (110)
aprilie (46)
mai (38)
iunie (65)
iulie (68)
august (69)
octombrie (116)
2014
februarie (141)
martie (102)
aprilie (72)
mai (105)
iunie (94)
iulie (50)
august (63)
2013
martie (102)
aprilie (115)
mai (88)
iunie (65)
iulie (80)
august (129)
octombrie (147)
noiembrie (132)
2012
ianuarie (149)
martie (53)
aprilie (33)
mai (40)
iunie (30)
iulie (17)
august (19)
2011
decembrie (154)
2009
ianuarie (547)
februarie (649)
martie (361)
aprilie (308)
mai (243)
iunie (362)
iulie (256)
august (170)
octombrie (150)
2008
iulie (1)
august (10)
decembrie (174)
0000