Cei pe care ii criticam au devenit deja imuni. Isi apara pozitiile cu o incrancenare iesita din comun. Un lucru insa ii deranjează la culme: sa le spui adevarul in fata. Dar mai ales sa-l afle si altii. Cu cat stim mai multi ce fac ei, cu atat sunt mai vulnerabili.



-----
De ce iubesc Romania

De ce iubesc Romania

„Ce este cantatul?...Cantatul este o necesitate. Omul daca nu ar canta ar muri. Este un har, este un dat transcendental, este un noroc de la Dumnezeu. Cantecelor li se spun hori: hore in grumaz, inturnatã, adancatã, moroseneasca.De ce canta omu’?... Pentru ca asa ii vine: de pilda, de osteneala batranetilor. Cand canta omul?... Cand ii vine. Care este diferenta dintre muzica traditionala romaneasca si muzica lautareasca tiganeasca?...Muzica romaneasca exprima un sentiment: de dragoste, de dor, deinstrainare, de jale; muzica de mahala exprima exaltare trupeasca. Taranul canta pentru a-si exprima un sentiment, lautarii o fac pentru a castiga bani. Unii se slujesc de folclor, altii slujesc folclorul. Pe pamant avem doua sanse: credinta si arta.” Grigore Lese Muzica lui Grigore Lese e dincolo de muzica si – lucru esential – dincolo de stricta determinare etnica. Pana sa ma intalnesc cu muzica lui Grigore Lese credeam ca stiu cate ceva despre „muzica populara", despre „folclor" si mai ales despre diferenta dintre „autentic" si „contrafacut", dintre traditie si pastisa ei comerciala. Aveam, e drept, rezerve mai vechi cu privire la calificativul „popular", pus in coada productiei „anonime si colective" a taranimii. imi era greu sa-mi imaginez cum se scrie o balada la o mie de maini si cum se compune o doina printr-un sindicalist efort de grup. Gaseam de asemenea ca ceva nu e in regula cu termenul „folclor" - un cuvant englezesc si deci de uz modern - aplicat unei creativitati imemoriale. Dar Grigore Lese e infinit mai radical. Iata ce spune, de pilda, intr-un interviu: „Ma inspaimanta cuvinte ca «autentic», «arhaic», «nealterat»." incep sa inteleg. A folosi asemenea cuvinte inseamna a avea o doctrina despre ce este „arhaic" si ce e „deviat", a veni cu un pre-concept, cu o teorie solemna despre ce e acceptabil si ce nu. Categoriile cu care opereaza Grigore Lese sunt altele: „viu", „trait", „adevarat". Cu asemenea categorii intra in joc distinctii mai subtile si mai flexibile. Nu se mai gandeste in alb-negru, in formule estetizante, in „fineturi" de gust, asezonate academic. Se gandeste in termeni de forta interioara, de personalitate, de incarcatura omeneasca nemasluita.

Comentarii

- Dacă acționezi cu maturitate și considerație pentru alți utilizatori, ar trebui să nu ai nici o problemă.
- Nu fi neplăcut! Demonstrează și împărtășește informațiile, înțelepciunea și umorul pe care știm că le posezi.
- Ia o parte din responsabilitatea pentru calitatea convorbirilor în care ești participant.

Vă mulțumim!


2019
martie (3)
2018
martie (3)
mai (2)
2017
martie (6)
2016
martie (141)
aprilie (64)
mai (44)
iunie (36)
iulie (30)
august (35)
2015
martie (110)
aprilie (46)
mai (38)
iunie (65)
iulie (68)
august (69)
octombrie (116)
2014
februarie (141)
martie (102)
aprilie (72)
mai (105)
iunie (94)
iulie (50)
august (63)
2013
martie (102)
aprilie (115)
mai (88)
iunie (65)
iulie (80)
august (129)
octombrie (147)
noiembrie (132)
2012
ianuarie (149)
martie (53)
aprilie (33)
mai (40)
iunie (30)
iulie (17)
august (19)
2011
decembrie (154)
2009
ianuarie (547)
februarie (649)
martie (361)
aprilie (308)
mai (243)
iunie (362)
iulie (256)
august (170)
octombrie (150)
2008
iulie (1)
august (10)
decembrie (174)
0000