Cei pe care ii criticam au devenit deja imuni. Isi apara pozitiile cu o incrancenare iesita din comun. Un lucru insa ii deranjează la culme: sa le spui adevarul in fata. Dar mai ales sa-l afle si altii. Cu cat stim mai multi ce fac ei, cu atat sunt mai vulnerabili.



-----
Recomandare CTP: Sa radem cu fratii si sora Marx

Recomandare CTP: Sa radem cu fratii si sora Marx

Poate oare ideologia marxist-leninista, coapta la foc mare de Stalin si stropita cu sos nationalist de Ceausescu, sa duca la asasinarea unui porc de catre un militian, intr-un apartament de bloc? Sau: conceptul de rotire a cadrelor, drag lui Ceausescu, se poate intruchipa intr-un grup de tovarasi cu munci de raspundere centrifugati in "lanturi" intre cer si pamant pana la judecata de apoi? Comunismul se poate strecura in pat intre un barbat si o fata gata sa faca sex?

Fiecare raspandac este un regizor
"Amintirile din Epoca de Aur" ale lui Cristian Mungiu, Hanno Höfer, Razvan Marculescu, Ioana Uricaru si Constantin Popescu nu raspund la aceste intrebari formulate de subsemnatul, nu raspund la nici o intrebare. Nici nu sunt amintirile vreunuia dintre realizatorii episoadelor filmului, sunt bucati din memoria colectiva sub comunism, fictiuni populare netransparente, despre care nu stii daca au un miez de real sau sunt goale complet pe dinauntru. Asemenea legende urbane si rurale circula pe tot globul: in America e foarte raspandita povestea aligatorului din sistemul de canalizare al New Yorkului. În Japonia circula legenda femeii care aduce acasa un catelus vagabond ca sa constate cand gaseste pisica sfasiata ca pusese mana pe un sobolan urias. Nici ideologia, nici verosimilul nu sustin aceste naratiuni, ceea ce vrea publicul ascultator, caci ele sunt duse din gura in gura, este o "punere in scena" cu talent a naratiunii care sa valorifice "poantele". Fiecare raspandac al povestii populare este si un nou "regizor" al ei, scurteaza anumite secvente, lungeste altele, coloreaza mai intens personajele sau introduce altele, creeaza dialoguri suplimentare spumoase, pune mai multa actiune. Nu altceva fac raspandacii "Amintirilor"..., de data asta fara ghilimele: insceneaza, regizeaza, cu mijloacele cinematografului povestea linghispilului (de la ringspiel, lanturile rotitoare din balciuri) care circula in folclorul de presa al vremii (l-am cunoscut pe Nicolae Militaru, autorul articolului din "Scanteia tineretului" intitulat "Opriti Linghispilul!") stergandu-i finalul tragic (unii dintre tovarasii zburatori in cerc fara voie au fost gasiti dupa o zi morti in scaunele) si populand-o cu personaje pregnante vizual pana la grotesc; primarul, politistul, gagica, subalternul stresat. Scopul nu e critica festivismului disperat al autoritatilor comuniste sub care pulsa dorinta de a se "da in barci" odata ce constrangerea superioara de partid si de stat se indeparta, Mungiu si ai sai vor pur si simplu sa te faca sa razi in hohote, una dintre cele mai dificile intreprinderi in arta. Cu subsemnatul in buna masura le-a reusit, si eu rad greu.
O "Scanteie" care nu se vede
Asta dupa acest prim episod, "Legenda vizitei oficiale", caci urmatorul, "Legenda fotografului de partid", nu m-a facut nici sa zambesc. Faptul e real: Ceausescu a aparut cu o palarie in mana si una pe cap intr-o poza oficiala din Scanteia, dar e povestit superficial, fara cunoasterea relatiilor intre sefi si subalterni la Scanteia - de pilda, pe coridorul de la etajul I, unde salasluiau sefii redactiei, simplii redactori sau pozari nu se plimbau incoace si incolo, accesul le era interzis. Atmosfera de curte imperiala chinezeasca, cu ierarhii si protocoale stricte, din interiorul ziarului Partidului nu e prinsa deloc. Interioarele filmate in Casa Scanteii sunt gresit alese, fiind situate in partea "proletara" a cladirii, sediul ziarului Scanteia era un soi de catedrala comunista, cu un mare potential cinematografic: trepte de marmura, candelabre, birouri imense, inalte de 5 metri, seceri si ciocane, stele in cinci colturi basoreliefate pe holurile late cat o strada - totul menit sa te anuleze ca individ. Nici personajele nu sunt de-acolo si de-atunci, sunt injghebate printr-o retroajustare a omului de presa de astazi. Nu stiu cine e realizatorul episodului, Cristian Mungiu n-a vrut sa-mi spuna, caci tine la asumarea tuturor episoadelor de catre toti. Deci si a calificativului: subtire.
Kilotianul pleaca la lupta
Legenda soferului de gaini pare un exercitiu al unui student in ultimul an la UNATC: nu stie ce sa fie, o poveste de dragoste, de tras in piept sistemul, pura si simpla hotie sau o istorioara moralizatoare - cine fura azi un ou... Ceea ce nu-l impiedica pe Vlad Ivanov sa-si conduca foarte bine personajul, chiar daca nu stie incotro.
Episodul invatatorului comunist care vine sa civilizeze un sat de munte e fortat, prost jucat, lipsit de umorul pe care ar vrea sa-l aiba. Am si uitat cum se numeste.
În schimb, "Legenda militianului lacom" are momente de un comic colosal. Închipuiti-va un kilotian privindu-si afectuos incurajator familia ca un Rambo care pleaca intr-o misiune de comando fara intoarcere - sa-i faca de petrecanie porcului de Craciun care grohaie in bucatarie. Finalul e o tragedie de te umfla rasul.
În sfarsit, al 6-lea episod si ultimul, "Legenda vanatorilor de aer", e cel mai dezvoltat, mai ambitios. Dupa ce radem, accentul final cade pe o situatie sumbra, nu de tot rara sub dictatura si prea putin luata in discutie: disidentii cu "spatele" asigurat, care mimau riscul alaturi de cei lipsiti de orice plasa de protectie. Si e tulburator datorita unei excelente tinere actrite: Diana Cavallioti.
Marx spunea ca omenirea se desparte de trecut razand. Sub semnul acestei cugetari, cei patru frati intru Marx, plus o sora, Ioana, spun povestind despre comunism un lucru simplu, dar pretios: de o fiinta umana sau de o idee care te-a bantuit o viata, cu care ti-ai mancat zilele, nu te desparti cu adevarat decat atunci cand poti sa razi de ea. Ura apropie, rasul ia distanta.

Comentarii

- Dacă acționezi cu maturitate și considerație pentru alți utilizatori, ar trebui să nu ai nici o problemă.
- Nu fi neplăcut! Demonstrează și împărtășește informațiile, înțelepciunea și umorul pe care știm că le posezi.
- Ia o parte din responsabilitatea pentru calitatea convorbirilor în care ești participant.

Vă mulțumim!


2020
martie (2)
2019
martie (3)
2018
martie (3)
mai (2)
2017
martie (6)
2016
martie (141)
aprilie (64)
mai (44)
iunie (36)
iulie (30)
august (35)
2015
martie (110)
aprilie (46)
mai (38)
iunie (65)
iulie (68)
august (69)
octombrie (116)
2014
februarie (141)
martie (102)
aprilie (72)
mai (105)
iunie (94)
iulie (50)
august (63)
2013
martie (102)
aprilie (115)
mai (88)
iunie (65)
iulie (80)
august (129)
octombrie (147)
noiembrie (132)
2012
ianuarie (149)
martie (53)
aprilie (33)
mai (40)
iunie (30)
iulie (17)
august (19)
2011
decembrie (154)
2009
ianuarie (547)
februarie (649)
martie (361)
aprilie (308)
mai (243)
iunie (362)
iulie (256)
august (170)
octombrie (150)
2008
iulie (1)
august (10)
decembrie (174)
0000